7. Bestuur en algemene ondersteuning

Doelen en financiën

Bestuur en algemene ondersteuning

Begroting

Begroting

Rekening

Afwijking

voor wijziging

na wijziging

saldo

in € (+=voordeel/-=nadeel)

Raad en commissies

-340.000

-340.000

-351.426

-11.426

Burgemeester en wethouders

-888.000

-938.000

-765.469

172.531

Directie (+ algemeen)

1.097.000

1.097.000

831.313

-265.687

Overhead (financiën)

-75.000

-91.000

-96.434

-5.434

Overhead (P&O)

-764.000

-854.600

-671.992

182.608

Overhead (O.R.)

-215.000

-225.750

-189.598

36.152

Overhead (overig)

-8.000

-8.000

-2.827

5.173

Overhead (automatisering)

-1.742.000

-2.070.000

-2.051.133

18.867

Overhead (gemeentehuis)

-518.000

-532.300

-498.422

33.878

Overhead (gemeentewerf)

-132.000

-145.000

-152.559

-7.559

Overhead (representatie)

-53.000

-53.000

-34.349

18.651

Overhead (voorlichting)

-258.000

-322.471

-223.779

98.692

Overhead (rechtsdingen/jurid. bijstand)

-132.000

-147.000

-179.747

-32.747

Burgerzaken

-637.000

-637.000

-642.917

-5.917

Verkiezingen

-65.000

-65.000

-77.546

-12.546

Huisnummering

-5.000

-5.000

-6.159

-1.159

Leges burgerzaken

397.000

351.000

277.623

-73.377

Bestuurlijke samenwerking

-201.000

-226.000

-206.711

19.289

Griffie / rekenkamer

-309.000

-369.000

-300.508

68.492

Salarissen (ambtelijke org.)

-3.785.000

-4.403.770

-4.893.489

-489.719

Algemene Uitkering

36.355.000

38.971.960

39.331.633

359.673

Bijzondere baten en lasten

20.000

20.000

-13.019

-33.019

Onvoorzien

-75.000

-75.000

75.000

Lokale heffing/invordering

-334.000

-416.700

-376.189

40.511

Vennootschapsbelasting

-10.000

-9.148

852

Kapitaallasten

19.000

-28.416

-91.524

-63.108

Belastingen

Gerealiseerd resultaat

27.352.000

28.476.953

28.605.623

128.670

Bovenstaand overzicht is het totaal van programma 7, exclusief het product resultaat van rekening van baten en lasten.

Voordat hierna de afwijkingen per product (mits > € 25.000) worden besproken , wordt eerst een korte toelichting gegeven op het onderdeel overhead.
Veel van bovengenoemde producten vormen gezamenlijk het totaal van het taakveld overhead. Hier zitten ook veel interne boekingen bij. Voor de in- en overzichtelijkheid wordt hieronder een extra overzicht gegeven van het onderdeel overhead.

Het verschil in de toerekening aan de verschillende taakvelden wijkt mede af omdat de ramingen gebaseerd zijn op nog niet geactualiseerde urenramingen.
Ingaande de perspectiefnota 2022 en/of programmabegroting 2023-2026 worden de urenramingen geactualiseerd inzake:
1. Grondexploitatie: Nieuwe ramingen inzake de GREXEN en de plannen versnelde woningbouwtaken.
2. Investeringen: Er zijn minder projecten in uitvoering en ook zijn er door personele wisselingen veel minder ambtelijke uren V+T (voorbereiding en toezicht) naar investeringswerken doorbelast. Deels wordt dit V+T werk ook uitbesteed. De ramingen van de urentoerekeningen dienen hierdoor bijgesteld te worden.
3. Riolering: In 2022 wordt het nieuwe GRWP 2023-2027 opgesteld. De op te nemen ramingen voor interne uren worden hierbij ook geactualiseerd.
4. Afvalinzameling: De ramingen dienen aangepast te worden aan de werkelijke urenbestedingen afvalinzameling en naar beneden bijgesteld te worden.

Tot slot wordt voor verdere informatie ook verwezen naar:
 -paragraaf 3.5 Bedrijfsvoering
 -bijlage 6.5 Personele kosten
In de bijlage 6.5 Personele kosten zijn de personeelskosten gespecificeerd per bestuursorgaan en de ambtelijke organisatie.
In 2021 is er veel gebruik gemaakt van inhuur. Dit komt mede door de overspannen arbeidsmarkt en dat door corona diverse medewerkers (tijdelijk) zijn uitgevallen. Daarnaast was er inhuur nodig voor extra taken die van tijdelijke aard waren en ook inhuur voor specialistische werkzaamheden.  

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2022 17:13:38 met de export van 07/14/2022 16:59:58