Bestuur en algemene ondersteuning | Begroting | Begroting | Rekening | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
voor wijziging | na wijziging | saldo | |||
in € (+=voordeel/-=nadeel) | |||||
Raad en commissies | -340.000 | -340.000 | -351.426 | -11.426 | |
Burgemeester en wethouders | -888.000 | -938.000 | -765.469 | 172.531 | |
Directie (+ algemeen) | 1.097.000 | 1.097.000 | 831.313 | -265.687 | |
Overhead (financiën) | -75.000 | -91.000 | -96.434 | -5.434 | |
Overhead (P&O) | -764.000 | -854.600 | -671.992 | 182.608 | |
Overhead (O.R.) | -215.000 | -225.750 | -189.598 | 36.152 | |
Overhead (overig) | -8.000 | -8.000 | -2.827 | 5.173 | |
Overhead (automatisering) | -1.742.000 | -2.070.000 | -2.051.133 | 18.867 | |
Overhead (gemeentehuis) | -518.000 | -532.300 | -498.422 | 33.878 | |
Overhead (gemeentewerf) | -132.000 | -145.000 | -152.559 | -7.559 | |
Overhead (representatie) | -53.000 | -53.000 | -34.349 | 18.651 | |
Overhead (voorlichting) | -258.000 | -322.471 | -223.779 | 98.692 | |
Overhead (rechtsdingen/jurid. bijstand) | -132.000 | -147.000 | -179.747 | -32.747 | |
Burgerzaken | -637.000 | -637.000 | -642.917 | -5.917 | |
Verkiezingen | -65.000 | -65.000 | -77.546 | -12.546 | |
Huisnummering | -5.000 | -5.000 | -6.159 | -1.159 | |
Leges burgerzaken | 397.000 | 351.000 | 277.623 | -73.377 | |
Bestuurlijke samenwerking | -201.000 | -226.000 | -206.711 | 19.289 | |
Griffie / rekenkamer | -309.000 | -369.000 | -300.508 | 68.492 | |
Salarissen (ambtelijke org.) | -3.785.000 | -4.403.770 | -4.893.489 | -489.719 | |
Algemene Uitkering | 36.355.000 | 38.971.960 | 39.331.633 | 359.673 | |
Bijzondere baten en lasten | 20.000 | 20.000 | -13.019 | -33.019 | |
Onvoorzien | -75.000 | -75.000 | 75.000 | ||
Lokale heffing/invordering | -334.000 | -416.700 | -376.189 | 40.511 | |
Vennootschapsbelasting | -10.000 | -9.148 | 852 | ||
Kapitaallasten | 19.000 | -28.416 | -91.524 | -63.108 | |
Belastingen | |||||
Gerealiseerd resultaat | 27.352.000 | 28.476.953 | 28.605.623 | 128.670 |
Bovenstaand overzicht is het totaal van programma 7, exclusief het product resultaat van rekening van baten en lasten.
Voordat hierna de afwijkingen per product (mits > € 25.000) worden besproken , wordt eerst een korte toelichting gegeven op het onderdeel overhead.
Veel van bovengenoemde producten vormen gezamenlijk het totaal van het taakveld overhead. Hier zitten ook veel interne boekingen bij. Voor de in- en overzichtelijkheid wordt hieronder een extra overzicht gegeven van het onderdeel overhead.
Het verschil in de toerekening aan de verschillende taakvelden wijkt mede af omdat de ramingen gebaseerd zijn op nog niet geactualiseerde urenramingen.
Ingaande de perspectiefnota 2022 en/of programmabegroting 2023-2026 worden de urenramingen geactualiseerd inzake:
1. Grondexploitatie: Nieuwe ramingen inzake de GREXEN en de plannen versnelde woningbouwtaken.
2. Investeringen: Er zijn minder projecten in uitvoering en ook zijn er door personele wisselingen veel minder ambtelijke uren V+T (voorbereiding en toezicht) naar investeringswerken doorbelast. Deels wordt dit V+T werk ook uitbesteed. De ramingen van de urentoerekeningen dienen hierdoor bijgesteld te worden.
3. Riolering: In 2022 wordt het nieuwe GRWP 2023-2027 opgesteld. De op te nemen ramingen voor interne uren worden hierbij ook geactualiseerd.
4. Afvalinzameling: De ramingen dienen aangepast te worden aan de werkelijke urenbestedingen afvalinzameling en naar beneden bijgesteld te worden.
Tot slot wordt voor verdere informatie ook verwezen naar:
-paragraaf 3.5 Bedrijfsvoering
-bijlage 6.5 Personele kosten
In de bijlage 6.5 Personele kosten zijn de personeelskosten gespecificeerd per bestuursorgaan en de ambtelijke organisatie.
In 2021 is er veel gebruik gemaakt van inhuur. Dit komt mede door de overspannen arbeidsmarkt en dat door corona diverse medewerkers (tijdelijk) zijn uitgevallen. Daarnaast was er inhuur nodig voor extra taken die van tijdelijke aard waren en ook inhuur voor specialistische werkzaamheden.