De rioolheffing is voor de kosten die verbonden zijn aan:
- de inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater;
- de zuivering van huishoudelijk afvalwater;
- de inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het verzamelde hemelwater;
- het treffen van maatregelen om structurele nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.
We heffen rioolheffing van degene die bij het begin van het belastingjaar het genot heeft krachtens eigendom, bezit of beperkt recht van een eigendom dat direct of indirect is aangesloten op de gemeentelijke riolering. Het beleid bij de tariefstelling voor de rioolheffing is enerzijds de heffing op basis van kostendekkendheid (waarbij de compensabele BTW volgens de richtlijnen als kostenpost is opgenomen) en anderzijds een stabiel niveau te behouden.
Uitgangspunt bij de tariefstelling is een maximale kostendekkendheid van 100%. Begroot was een dekking van 100%, in werkelijkheid werd het 121,5%.
De opbrengst rioolrecht is, na wijziging, begroot op € 2.573.000. De realisatie is € 32.000 hoger.
De afwijking aan de uitgavenzijde zit met name in de hogere storting in het rioolfonds. Lagere kapitaallasten door gespreide investeringen en lagere toerekening ambtelijke uren leiden tot een hogere storting in dit rioolfonds.
Naast het product rioolbeheer worden er echter ook lasten van andere producten (deels) toegerekend aan de rioolrechten. Dit zijn de producten straatreiniging, wegbermen en bermsloten, watergangen, openbaar groen en kwijtscheldingen. Bij de perspectiefnota 2021 is besloten om ingaande 2021 de overboekingen naar het rioolbeheer achterwege te laten. Het aandeel van deze kosten wordt wel gewoon doorberekend via de rioolrechten, maar de uitgaven blijven op het juiste product (taakveld) verantwoord.
Deze producten laten in totaal een voordelig resultaat zien van € 158.000. De voordelen hier zitten met name in de veel lagere uitgaven onderhoud bermen- en bermsloten en ook de lagere toerekening ambtelijke uren. Bij deze producten zelf wordt dit toegelicht.
Bij de programmabegroting 2023 zullen de urenramingen geactualiseerd worden.
Gezamenlijk geeft dit slechts een negatieve afwijking van € 11.000 ten opzichte van de ramingen.
Het totale rioolbeheer wordt, inclusief btw, budgettair neutraal verwerkt. Het voordelige saldo wordt gestort in de voorziening rioolbeheer.
Totaal overzicht riolering (excl BTW) | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Afwijking |
---|---|---|---|---|
Aanleg riolering | -1.021 | -817 | -868 | -51 |
Beheer en onderhoud riolering | -713 | -714 | -636 | 78 |
Beheer waterganen, groen, vegen etc. | ||||
Bijdragen derden | 0 | 0 | 26 | 26 |
Doorberekende lasten overige programma's | ||||
watergangen en kwijtscheldingen | -525 | -562 | -403 | 159 |
-2.259 | -2.093 | -1.881 | 212 | |
Opbrengst rioolrecht eigenaarsdeel | 2.177 | 2.127 | 2.155 | 28 |
Opbrengst rioolrecht gebruikersdeel | 377 | 446 | 450 | 4 |
Saldo riolering | 295 | 480 | 724 | 244 |
Onttrekking/storting voorziening riolering | 9 | -206 | -462 | -255 |
Saldo (=BTW-voordeel) | 304 | 274 | 261 | -11 |
bedragen x € 1.000 |
Toelichting afwijkingen (excl BTW) | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Afwijking |
---|---|---|---|---|
Kapitaallasten | -661 | -817 | -868 | -51 |
Onderhoudskosten | -325 | -331 | -306 | 25 |
Doorbelasting uren | 2.036 | -94 | -24 | 70 |
Storting in voorziening | 9 | -206 | -462 | -255 |
Overige lasten water vegen groen etc. | -431 | -444 | -359 | 85 |
Opbrengsten rioolrechten | 58 | 2.573 | 2.605 | 32 |
Kwijtscheldingen | 0 | -24 | -21 | 3 |
Perceptiekosten | -73 | -73 | -70 | 3 |
Overhead | -310 | -310 | -259 | 51 |
Overige baten | 0 | 0 | 26 | 26 |
Totaal afwijking | 304 | 274 | 262 | -11 |
bedragen x € 1.000 |
Tarieven rioolrecht | 2020 | 2021 |
---|---|---|
Eigenarentarief (per aansluiting) | 176 | 180 |
Gebruikerstarief ( per aansluiting) | 37 | 38 |
Totaal ( per aansluiting) | 213 | 218 |
bedragen in € |