De afvalstoffenheffing is voor de kosten van het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Onder de naam “reinigingsrechten” heffen we rechten voor het gebruikmaken van bezittingen en het genot van, door, of vanwege, het gemeentebestuur verstrekte diensten. Uitgangspunt bij de tariefstelling is een maximale kostendekkendheid van 100%.
De opbrengsten 2021 (afvalstoffenheffing, inwerptarieven en reinigingsrechten) ad € 2.394.000 zijn nagenoeg gelijk aan de begroting na wijziging.
In 2021 geldt naast een vast tarief van € 196 een incidentele bijdrage per inworp in de ondergrondse container van € 1.
Belangrijkste afwijkingen:
1. Het grote voordelige verschil bij oud papier wordt veroorzaakt door de onverwacht veel hogere opbrengsten. Door de neerwaartse prijsontwikkelingen de afgelopen jaren waren de ramingen neerwaarts bijgesteld. Uiteindelijk blijken de opbrengsten over 2021 toch veel hoger uit te vallen. We ontvangen over 2021 nog een nabetaling DVO van € 83.000.
2. Het voordeel op het onderdeel toezicht is nagenoeg volledig veroorzaakt door een gewijzigde urenbesteding/-verantwoording van ambtelijke uren. Bij de programmabegroting 2023 zullen de urenramingen geactualiseerd worden.
3. Voor het onderdeel buurtbeheer geldt grotendeels hetzelfde als bij het hiervoor genoemde onderdeel toezicht. Ook hier dient actualisatie van urenramingen plaats te vinden.
Het uiteindelijke totale voordelige resultaat inclusief btw bedraagt € 408.000, tegenover een geraamd voordelig saldo van € 68.000.
Het overschot ad € 408.000 wordt toegevoegd aan de afvalreserve, welke ná deze storting eind 2021 € 622.000 bedraagt.
Naast het product afvalinzameling worden er echter ook lasten van andere producten (deels) toegerekend aan de afvalstoffenheffing. Dit zijn de producten straatreiniging, openbaar groen en kwijtscheldingen. Bij de perspectiefnota 2021 is besloten om ingaande 2021 de overboekingen naar de afvalinzameling achterwege te laten. Het aandeel van deze kosten wordt wel gewoon doorberekend via de afvalstoffenheffing, maar de uitgaven blijven op het juiste product (taakveld) verantwoord.
Totaal overzicht reinigingsheffing | 2021 (excl BTW) | 2021 (incl BTW) | |||
---|---|---|---|---|---|
Begroting | Werkelijk | Afwijking | Begroting | Werkelijk | |
Lasten (programma Omgeving) | |||||
Toezicht afval | -652 | -563 | 89 | -708 | -617 |
GFT | -514 | -532 | -18 | -613 | -638 |
Grof vuil | -266 | -216 | 50 | -341 | -291 |
Restafval | -162 | -218 | -56 | -227 | -306 |
Oud papier | -86 | 19 | 105 | -98 | 28 |
Chemisch afval | -6 | -8 | -2 | -7 | -10 |
Glasafval | -47 | -46 | 1 | -51 | -50 |
Buurtbeheerploeg | -211 | -96 | 115 | -220 | -101 |
Totaal lasten voor bestemming | -1.944 | -1.660 | 284 | -2.266 | -1.986 |
Storting in reserve (resultaat) | -68 | -408 | -340 | -68 | -408 |
Totaal der lasten | -2.012 | -2.068 | -56 | -2.335 | -2.394 |
Baten afvalstoffenheffing | 2.377 | 2.394 | 17 | 2.377 | 2.394 |
Overschot/werkelijk tekort | 365 | 326 | -39 | 43 | 0 |
bedragen x € 1.000 |
Toelichting afwijkingen (excl. BTW) | ||||
---|---|---|---|---|
Begroot | Begroot na wijziging | Werkelijk | Afwijking | |
Kosten afvalinzameling | -1.803 | -1.803 | -1.710 | 93 |
Baten gescheiden afvalinzameling | 508 | 508 | 582 | 74 |
Kwijtscheldingen | -97 | -97 | -99 | -2 |
Doorbelaste uren | -276 | -276 | -242 | 34 |
Kosten overhead | -150 | -150 | -139 | 11 |
Opbrengst heffingen | 2.377 | 2.377 | 2.394 | 17 |
Overige afwijkingen | -126 | -126 | -52 | 74 |
Storting in reserve afval | -68 | -68 | -408 | -340 |
Totaal afwijking | 365 | 365 | 326 | -39 |
bedragen x € 1.000 |
Tarieven afvalstoffenheffing | 2020 | 2021 |
---|---|---|
Vast recht per perceel | 190 | 196 |
Inworp ondergrondes container | 1 | 1 |
bedragen in € |