Wat hebben we bereikt ?
- Werken vanuit netwerkbenadering ook in coronatijd :
We werkten ook in 2021 als een netwerk waarin partijen elkaar kennen en snel weten te vinden. Het Sociaal Team is zodanig vindbaar en onderhoudt veel contacten, met gevolg dat de toeloop van jeugdcases weer is toe genomen, juist ook door de samenwerking en kort lijnen met jongerenwerk, Perspectief, GGD en IB-ers van scholen. Door Corona is het helaas niet gelukt om netwerkbijeenkomsten te organiseren om elkaar live te ontmoeten. Hier is veel behoefte aan. Het Sociaal Team is tevens ingezet op individuele- en groepscasuïstiek op het snijvlak van zorg en openbare orde/veiligheid en de verbinding met de (boven)regionale jeugdhulp is in 2021 versterkt.
- Meer kortdurende ondersteuning door Sociaal Team :
Door de toenemende druk op met name de jeugdhulp in 2021 heeft het Sociaal Team veel inzet moeten leveren op o.a. kortdurende ondersteuning, met als gevolg dat besloten is om op basis van voortschrijdend inzicht tot een herijking te komen van opzet en inzet van het Sociaal Team. Dit om er voor te zorgen dat het Sociaal Team voldoende continuïteit en kwaliteit kan blijven bieden. Hierbij blijven we werken volgens het principe 'één gezin-één plan' en de eigen kracht van de inwoner en zijn of haar netwerk.
Evenals in 2020 is ook in 2021 de eigen kracht van onze inwoners zwaar op de proef gesteld door de coronamaatregelen. Zq was er meer aandacht voor psycho-sociale gezondheid en eenzaamheid onder jongeren, o.a. via extra middelen Nationaal Programma Onderwijs om achterstanden opgelopen door corona tegen te gaan.
- We hebben ons extra ingezet voor jeugdgroep-problematiek :
Ook in 2021 is er veel aandacht besteed aan jongerengroepen via de straatcoaches om o.a. overlastgevende jeugdgroepen te begeleiden via stichting Perspectief. De straatcoaches hebben een actieve verbinding gemaakt met contactpersonen van het Sociaal Team en het Beuningse netwerk rondom jeugdigen.
- Beoogde afname van dure jeugdhulp :
De visie van de gemeente en de regio is om zoveel mogelijk te voorkomen dat kinderen in de gesloten jeugdzorg terecht komen. Daarvoor hebben we ook verschillende acties uitstaan.
In de regionale raadsbijeenkomst eind 2021 is uitgebreid toegelicht wat onze regionale visie is op het voorkomen van zware jeugdhulp. We willen inzet van de juiste zorg, eerder in de keten. Met als resultaat: minder kinderen in zware jeugdhulp , waardoor we uiteindelijk kunnen stoppen met gesloten jeugdzorg. Uithuisplaatsing is vaak een negatieve ervaring voor een kind. Bovendien slaagt dit niet altijd en kunnen er nieuwe plaatsingen volgen met gevolg dat het gedrag van een kind verslechtert. Te vaak blijft aan het einde van de jeugdketen de residentiële hulpverlening over als enige mogelijkheid. Daarom hebben we er voor gekozen om tot meer gezinsgerichte vormen van begeleiding te komen, zoals o.a. pleegoudergezinnen of gezinshuizen.
- Zorgen voor goede aansluiting tussen jeugdhulp en zorg binnen het onderwijs :
In 2021 hebben we voor zowel het primair als voortgezet onderwijs geïnvesteerd in een nog stevigere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Dit heeft o.a. geresulteerd in de inzet van korte lijnen tussen schoolcontactpersonen vanuit het Sociaal Team en de kindcentra in onze gemeente. Binnen het Voortgezet Onderwijs zijn verschillende pilots uitgewerkt om de samenwerking m.b.t. zorg met het voortgezet onderwijs te verbeteren. Gestart is met een onderzoek naar capaciteitsfinanciering binnen het Voortgezet Speciaal Onderwijs zoals bij de Maartenschool. Ontmoetingen zijn georganiseerd voor afstemming van de zorg binnen de VO-scholen met gemeenten waar de leerlingen op school zitten en er is in 2021 gekozen voor de opzet van een kennisnetwerk rondom preventie.
Via het Voortgezet Onderwijs zijn de regionale NPO (Nationaal Programma Onderwijs) middelen in 2021 ingezet voor schoolmaatschappelijk werk en dus ook voor de Beuningse jongeren op de vo-scholen in de regio. In het primair onderwijs hebben we gezamenlijk met de kindcentra, GGD en gemeente gekozen voor een 3-tal projecten en wel voor schoolmaatschappelijk werk, meer beweging bij kinderen en taalstimulering bij (jonge) kinderen. Met deze prioriteiten proberen we een impuls te geven aan de door Corona opgelopen achterstanden in het onderwijs.