Website en bewonersbetrokkenheid
Communicatie gaat over betrekken, luisteren en verbinden. Nieuwe vormen hiervan zijn noodzaak geworden, niet alleen door corona, maar ook door de dare-to-challenge trend bij inwoners en de ontwikkelingen binnen communicatie.
Verdeelde samenleving, gedeelde toekomst
Of het nu gaat om wat medewerkers beweegt, wat college- en raadsleden drijft of om iets wat speelt in de externe omgeving. De antennes van communicatie staan open voor elk individu, ook voor hen met een niet gangbare mening. Het wordt voor de geloofwaardigheid van het gedrag en handelen van de organisatie van belang om aan te tonen waarop informatie is gebaseerd. Communicatie geeft dat mede vorm.
We merken dat de interactie via de online kanalen steeds uitgebreider wordt. Inwoners, organisaties en andere belanghebbenden weten ons te vinden en te benaderen. Dat neemt niet weg dat we blijven communiceren via persoonlijke kanalen en gedrukte media om zo iedereen op de hoogte te houden.
Kinderburgemeester
Sinds juli vorig jaar hebben wij een kinderburgemeester. Zij is al bij meerdere gelegenheden zichtbaar aanwezig geweest en heeft ook al meerdere kinderen kunnen inspireren om iets te doen voor anderen in onze gemeenschap. Daarbij vroeg zij onder andere aandacht voor duurzaamheid, sporten en spelen in onze gemeente en begrip blijven hebben voor elkaar. Een mooi voorbeeld is haar Kerstactie voor kinderen die afhankelijk zijn van de voedselbank. Samen met kinderen van vrijwel alle basisscholen in onze gemeente zorgde onze kinderburgemeester Quinty ervoor dat alle kinderen tot 12 jaar een mooi verwenpakket voor onder de kerstboom meekregen via de voedselbank.
Website Inclusiever maken - digitaal toegankelijk
Het doorontwikkelen en verbeteren van de gemeentelijke websites is een doorlopend proces van het webteam en team communicatie. In 2021 zetten we wederom stappen op het gebied van digitale toegankelijkheid. We lieten toegankelijkheidsonderzoeken uitvoeren en monitoren de kwaliteit van de content en ondernemen actie bij aandachtspunten op het gebied van digitale toegankelijkheid. Ook maakten we een start met het verkennen van de mogelijkheden voor e-participatie. De mogelijkheden van deze e-participatiemodule binnen onze website gaan we in 2022 verder onderzoeken en inzetten.
Bewonersbetrokkenheid
Ook in 2021 hadden we nog te maken met het coronavirus. Daardoor was het soms pionieren hoe we met bewoners in gesprek konden gaan. Dat deden we nog steeds vooral digitaal, maar we probeerden ook in kleine groepen in de kernen de dialoog met de omgeving te voeren. Geslaagde voorbeelden hiervan zijn De Vording in Ewijk en de dialogen over het structuurmodel voor woningbouw in Winssen. Ook lieten we fysiek iets zien in de wijk wat mensen triggerde om erover in gesprek te gaan. Denk aan borden in de wijk over de herinrichting van een straat.