Paragrafen

Bedrijfsvoering

De maatschappij verandert steeds meer in een informatie- en netwerksamenleving. Door ontwikkelingen in de samenleving en technologie zijn informatiebeveiliging en privacy steeds belangrijker. We moeten onze inwoners en bedrijven snel en digitaal helpen. In 2020 hebben we hard gewerkt aan de realisatie van het Digitaal Ontwikkel Programma 2021-2024. Hierin leggen we de verbindingen tussen onze dienstverlening en informatievoorziening op het gebied van wet- en regelgeving, landelijke ontwikkelingen en onze eigen ambities. 

Informatieveiligheid en privacy

Informatiebeveiliging
Op het gebied van informatiebeveiliging is nadrukkelijk de samenwerking gezocht in de regio. Door meer samen te werken, zijn stappen gezet in de verbetering van de informatiebeveiliging. De regionale phising actie die we in 2020 zijn gestart is ook in 2021 ingezet. Veel aandacht is uitgegaan naar het verhogen van het beveiligingsbewustzijn van medewerkers en management. Er is een nieuw managementsysteem aangeschaft voor informatiebeveiliging en privacy, waarmee we in 2022 aan de slag gaan met de implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de publicatie van het register van verwerkingen voor de inwoners. Ook in 2021 stond de beveiliging hoog op de agenda en is door ICT Rijk van Nijmegen (iRvN) een analyse uitgevoerd op de technische beveiliging. Concrete cyberdreigingen zoals de Log4J kwetsbaarheid zijn succesvol afgehandeld.

Privacy
In 2021 zijn we door gegaan met de verdere implementatie van de AVG. Er zijn Privacybeheerders aangewezen in de organisatie. Samen met de Functionaris gegevensbescherming (FG) zijn zij aan de slag gegaan met het verder informeren van collega’s over privacybescherming en het actualiseren en aanvullen van het register van verwerkingen. Door de Functionaris gegevensbescherming is aan de verwerkingsverantwoordelijke gerapporteerd over de voortgang van de implementatie van de AVG.

Het informatiebeleid is nauw verweven met de visie op dienstverlening en bedrijfsvoering en uiteindelijk met maatschappelijke opgaven en de rol die de gemeente wil spelen voor haar inwoners.

WDO (Wet digitale overheid)
In tegenstelling tot eerdere verwachting is de WDO nog niet in werking getreden. Dit zal op zijn vroegst gebeuren op 1 juli 2022. We volgen de ontwikkelingen en wanneer meer bekend is, starten we met de implementatie.

Overheidsbrede dienstverlening
In 2021 is het Digitaal Ontwikkel Programma 2021-2024 vastgesteld en zijn er middelen beschikbaar gekomen om aan de slag te gaan met onze Dienstverlening, Informatievoorziening, Informatiebeveiliging & Privacy en Zaakgericht Werken.

DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet)
In 2021 hebben we de ontwikkelingen rondom het DSO en de implementatie van de Omgevingswet gevolgd. In 2020 waren we al aangesloten op alle drie de sporen van het DSO en zijn medewerkers opgeleid in het gebruik van de software om omgevingsplannen op te stellen. Het DSO was ook in 2021 volop in ontwikkeling; deze volgen we en we zorgen dat we op tijd klaar zijn om aan de slag te gaan.

DIV (Digitale informatievoorziening)
Het meerjarenplan DIV is in 2021 onderdeel geworden van het Digitaal Ontwikkel Programma 2021-2024. De oorspronkelijke archiefplannen zijn hierin opgenomen. Door de implementatie van Zaakgericht Werken zijn sommige activiteiten van DIV in de planning doorgeschoven.

Aanbesteding Geo (geografisch) -domein

In 2021 is er aanbesteed om tot een integraal beheersysteem voor de openbare ruimte te komen. Met deze stap faseren we een aantal applicaties uit. Dee aanbesteding is in 2021 afgerond, waarna de implementatie is gestart. Deze implementatie zal in 2022 worden afgerond.

GEO

BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie)
Het uitwisselingsproces tussen BGT en BAG is gerealiseerd. Het plan om de uitwisseling tussen de BGT en de BOR (Beheer Openbare Ruimte) te realiseren is uitgesteld naar het eerste kwartaal van 2022. Dit hangt namelijk nauw samen met de implementatie van de integrale applicatie voor het beheer van de openbare ruimte.

BRO (Basisregistratie Ondergrond)
Na afronding van de vorige tranches wordt de derde tranch (grondwaterstandonderzoek) in overleg met de uitvoerende aannemer dit jaar aangeleverd aan de LV BRO.

De implementatie van Zaakgericht Werken is een belangrijk onderdeel van het Digitaal Ontwikkel Programma 2021-2024. Met de middelen die in 2021 beschikbaar zijn gekomen, zijn we halverwege het jaar gestart met het project Zaakgericht Werken. Dit project draagt bij aan onze speerpunten voor dienstverlening en zorgt ervoor dat we onze informatievoorziening op orde brengen. In oktober en november zijn de processen rondom de Algemene Plaatselijke Verordening gerealiseerd. De digitalisering van deze processen levert voordelen op voor onze inwoners en ondernemers. Daarnaast zorgt Zaakgericht Werken voor een goede en veilige archivering. In december heeft Munitax het interne proces ‘Belnotitie’ in gebruik genomen, wat hen zal helpen tijdens de aanslagperiode inwoners en ondernemers beter van dienst te zijn. De komende jaren werken we verder aan de goede zaak met de verdere implementatie van Zaakgericht Werken.

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2022 17:13:38 met de export van 07/14/2022 16:59:58