- Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ), Nijmegen
Openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRGZ) is opgericht op 1 januari 2004 en bestaat uit de Regionale Brandweer Gelderland-Zuid (RBGZ), de gemeenschappelijke Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Gelderland-Zuid (GHOR) en de Regionale Ambulancevoorziening Gelderland-Zuid (RAV). De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid op een aantal taken. De basistaken van de VRGZ zijn als volgt gecategoriseerd in het beleidsplan 2020-2023 van de VRGZ: wettelijke taken, adviesfunctie een veilige en gezonde leefomgeving, multidisciplinaire basistaken en informatievoorziening.
Voor een groot deel zijn de activiteiten zoals beschreven in het beleidsplan uitgevoerd conform planning of zijn opgenomen in de reguliere werkzaamheden. Slechts enkele activiteiten zijn door de inzet voor de crisisorganisatie als gevolg van de coronacrisis vertraagd.
Het resultaat 2021 van het programma Crisis- en Rampenbestrijding (C&R) is positiever dan wat zowel in de begroting als in de tussentijdse rapportage t/m augustus werd aangenomen. Het positieve resultaat ontstaat met name door incidenteel lagere uitgaven als gevolg van de coronavirus. Daarnaast waren er minder buitenbranden en minder uitrukken voor loze meldingen. Ook hebben fysieke opleidingen en oefeningen slechts een deel van het jaar in beperkte mate plaats kunnen vinden. Dit heeft lagere vrijwilligersvergoedingen tot gevolg.
Een aantal leveranciers heeft problemen gekend met levertijden, waardoor leveringen en diensten later plaatsvonden en waardoor er vertraging is ontstaan in de landelijke aanbesteding voor dienstvoertuigen. In financiële zin zijn er hierdoor lagere kapitaallasten. De operationele dienstverlenging heeft hier geen hinder van ondervonden.
Als gevolg van de coronacrisis zijn er extra kosten gemaakt. Hiervoor is geen declaratie ingediend gezien de geringe omvang van de meerkosten (€83.000) in relatie tot het positieve resultaat.
De VRGZ stelt voor om het voordelige resultaat ad €1.994.000 als volgt te bestemmen:
Toevoegen aan algemene reserve C&R
€ 150.000
Uit te keren aan deelnemende gemeenten
€ 561.000
Te onttrekken aan de bestemde reserve meldkamer
€ 0
Toe te voegen aan de bestemde reserve uitgestelde werkzaamheden
€ 15.000
Toe te voegen aan de bestemde reserve duiktaak
€ 130.000
Toe te voegen aan de bestemde reserve cao-ontwikkelingen
€ 688.000
Toe te voegen aan de bestemde reserve wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid
€ 450.000
Voor Beuningen betekent dit een voordeel van € 19.000 dat in de jaarrekening 2022 zal worden verantwoord.
Het resultaat van het programma Regionale Ambulancevoorziening (RAV) is negatiever dan in de begroting werd aangenomen. Het negatieve resultaat wordt veroorzaakt door meer inhuur van uitzendkrachten doordat het ziekteverzuim hoger was, extra kosten zijn gemaakt voor de organisatietransitie en instroom in de voorziening niet actieven. Zonder deze extra uitgaven wat en direct gevolg is van de herijking van de financiering van de ambulancedienst, zou een positief resultaat zijn behaald.
De VRGZ stelt voor om het nadelige resultaat van -€ 205.000 euro als volgt te dekken:
Onttrekken aan de reserve aanvaardbare kosten RAV.
€ 205.000
VRGZ
2020
2021
Balanstotaal
71.312
69.863
Eigen vermogen
7.007
7.071
Vreemd vermogen
64.305
62.792
Totaal exploitatie
76.202
80.712
Beuningen deelname %
3,4%
3,4%
Gemeentelijke bijdrage
1.343
1.453
Inventarisatie risico's
3.978
4.350
Weerstandsvermogen %
176,1%
162,6%
Risico tekort Beuningen
137
59
(x € 1.000)
- Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO), Wijchen
Openbaar belang
Het Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO) onderzoekt, op verzoek van de afdeling Dienstverlening mogelijke fraude met Participatiewet, lOAW-, IOAZ-uitkeringen en Wmo-voorzieningen. Bij vermoeden van fraude (boven een bepaald bedrag) of wanneer de gemeente op basis van de haar beschikbare middelen de zaak niet kan afhandelen, verstrekt de gemeente een onderzoeksopdracht aan het IBO. Net als in voorgaande jaren stond 2021 in het teken van het streven naar een zo goed mogelijke samenwerking om fraude te bestrijden.
IBO
2020
2021
Balanstotaal
62
63
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
62
63
Totaal exploitatie
344
354
Beuningen deelname %
16,2%
18,6%
Gemeentelijke bijdrage
56
66
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen %
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
(x € 1.000)
- Milieusamenwerking en afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN), Nijmegen
Openbaar belang
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen (GR MARN) is een gemeenschappelijke regeling met acht deelnemende gemeenten in de regio Nijmegen. De gemeenschappelijke regeling (GR) behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van milieu, waaronder een doelmatige en milieu-hygiënische verantwoorde verwerking van afvalstoffen. In het bijzonder houdt de GR MARN zich bezig met het aandeelhouderschap in de afvalenergiecentrale ARN B.V. in Weurt.
De MARN heeft geen gronden meer in eigendom en de projectorganisatie is opgeheven. De MARN verzorgt vanuit de GR zelf actief geen projecten meer. De GR blijft in stand en richt zich dus vooral op de rol van aandeelhouder en leverancier van afval en grondstoffen (o.a. luiers en incontinentiemateriaal) aan ARN B.V. Daardoor blijven onderwerpen over afval en aan te leveren grondstoffen een rol spelen. Het secretariaat van GR MARN zit inmiddels bij Dar NV.
De werkgroep MARN+ concludeert in haar onderzoek naar de ARN B.V. dat het goed is om als actieve aandeelhouder in de ARN B.V. op te treden. Het tijdig bespreken van kwesties op het gebied van maatschappelijke ontwikkelingen, het verwerken van grondstoffen (afval), energietransitie (inclusief warmte) en innovatie draagt bij tot een goed, efficiënt en verantwoord ondernemerschap. Daarmee beschermen we onze aandeelhouderswaarde op lange termijn, verbeteren we het rendement op lange termijn en beïnvloeden we heel effectief het gedrag van de ARN B.V.. Daarbij is een goede samenwerken met de andere aandeelhouder (REMONDIS) van belang.
De beide aandeelhouders, REMONDIS en de GR MARN zijn intensiever betrokken bij de keuzes die het bedrijf maakt. Het betreffen dan vooral de strategische keuzes. Het onderzoek naar de mogelijkheden van de ARN B.V. als energiebron en de eventuele afname hiervan door de aan de GR MARN deelnemende gemeenten is ook onderwerp van gesprek.Op 23 november 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met het met de uittreding van West Maas en Waal uit de GR MARN. Het Algemeen Bestuur van de MARN heeft hiertoe vervolgens besloten.
MARN
2020
2021
Balanstotaal
11.648
11.782
Eigen vermogen
9.860
8.896
Vreemd vermogen
1.732
2.886
Totaal exploitatie
375
346
Beuningen deelname %
8,0%
8,0%
Gemeentelijke bijdrage
-42
-43
Inventarisatie risico's
1.702
1.702
Weerstandsvermogen %
579,4%
522,8%
Risico tekort Beuningen
136
137
(x € 1.000)
- Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)
Openbaar belang
De ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Door bundeling van deze taken in de regio verbetert de uitvoeringskwaliteit en de efficiency. Naast de milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan ODRN.
De jaarlijkse werkzaamheden van ODRN liggen vast in het Werkplan. Het Werkplan 2021 bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de Milieu- en BRIKS-taken (vergunningverlening, toezicht/handhaving en advisering). We hebben een begroting gemaakt op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren. Daarnaast zijn een aantal projecten gepland. Deze spitsen zich onder meer toe op ondermijning (uitvoeren flitscontroles) en energiecontroles bij bedrijven.
In 2021 is in totaal € 1.399.000 uitgegeven voor de uitvoering van de reguliere milieu- en BRIKS-taken door de ODRN. Daarnaast is € 65.000 besteed aan aanvullende projecten (zoals beoordeling subsidie monumenten, vergunningverlening voor Down The Rabbit Hole (DTRH), waarvoor aparte budgetten beschikbaar waren.
Voor de uitvoering van de milieutaken en BRIKS-taken door de ODRN is € 84.000 minder uitgegeven dan begroot. Het aantal verleende omgevingsvergunningen is onverminderd hoog.De legesinkomsten waren oorspronkelijk begroot op € 450.000. In de herfstnota is € 450.000 extra geraamd (een verdubbeling). De totale legesinkomsten in 2021 bedragen uiteindelijk € 1.264.000. Dit betekent nog eens € 364.000 extra aan legesopbrengsten. De hoge opbrengsten worden veroorzaakt door een aantal (zeer) grote bouwprojecten, zoals het windpark, Geertjesgolf, en woningbouwprojecten.
Inclusief de bijdrage voor het Ontwikkelprogramma ad € 59.000 is het voordeel € 259.000.
In 2020 heeft het Algemeen bestuur ingestemd met het Ontwikkelprogramma ODRN 2020-2021. Aanleiding hiervoor waren financiële tekorten die de ODRN liet zien in 2018 en 2019. Het Ontwikkelprogramma bestaat uit 3 thema’s:
- Gezamenlijkheid
- Verzakelijking
- Nieuwe ontwikkelingen: Omgevingswet (OW), Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).
Voor de uitvoering van het Ontwikkelprogramma, totaal € 1.400.000, is in 2020 eenmalig € 90.000 en in 2021 € 59.000 beschikbaar gesteld. Door het uitstel van de Omgevingswet en vertragingen vanwege Corona lag het zwaartepunt van de uitvoering in 2021. Vanwege de uitstel van de OW en de Wkb loopt een deel van de uitvoering van het Ontwikkelprogramma nog door in 2022.
Door Seinstra is een bondige evaluatie uitgevoerd van de stand van zaken van de doorontwikkeling op basis van het Ontwikkelprogramma. Enkele hoofdconclusies zijn:
- Overall genomen heeft de doorontwikkeling veel in gang gezet. Tegelijkertijd moeten een aantal zaken nog worden afgerond en is er vooral aandacht nodig voor het doorleven een duurzaam bestendigen van veranderingen in gedrag. Zowel intern als extern.
- Er is veel meer besef van eigenaarschap en gezamenlijkheid bij deelnemers en van de dilemma's tussen rollen als eigenaar en opdrachtgever. Dit moet zich in de praktijk nog wel bewijzen, vooral bij incidenten en financiële tegenvallers. Als het gaat om echte samenwerking dan kan er nog veel meer worden bereikt, bijvoorbeeld met uniformering van beleid.
- Vooral in de bedrijfsvoering zijn verbeteringen doorgevoerd. Vooral het inzicht in de financiën en prestaties is sterk verbeterd.
- De voorbereidingen op Omgevingswet en Wkb liggen op planning.
ODRN
2020
2021
Balanstotaal
7.423
5.128
Eigen vermogen
494
1.057
Vreemd vermogen
6.929
4.071
Totaal exploitatie
21.908
23.036
Beuningen deelname %
7,6%
6,6%
Gemeentelijke bijdrage
1.477
1.523
Inventarisatie risico's
735
734
Weerstandsvermogen %
67,2%
144,1%
Risico tekort Beuningen
56
49
(x € 1.000)
- Gemeentelijke gezondheidsDienst (GGD), Nijmegen
Openbaar belang
GGD Gelderland-Zuid omvat veertien gemeenten. De hoofdtaak van een GGD is - op basis van de Wet Publieke Gezondheid - het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners op alle leeftijden. Dit doet de GGD in samenwerking met de inwoners, maar ook met partners in de zorg, onderwijs, welzijn en veiligheid. Speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen in de samenleving. De gemeente moet ter uitvoering van de gezondheidstaken een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in stand houden (artikel 14 lid 1 Wpg).
Evenals in 2020 stond 2021 in het teken van de bestrijding van het coronavirus Covid-19. Denk daarbij aan het inrichten van en het testen op Corona in de teststraten, de grootschalige vaccinaties en het uitvoeren van bron- en contactonderzoek. De reguliere taken konden in 2021 voor een groot deel gewoon uitgevoerd worden. Aan het eind van het jaar moesten echter vanwege de versnelde booster vaccinatiecampagne alle zeilen worden bijgezet om te helpen bij de coronabestrijding. De kritische processen binnen de GGD zijn wel doorgegaan.
De bestemmingsplanwijziging door de gemeente Nijmegen ten behoeve van de nieuwbouw van het gebouw van de GGD heeft meer tijd gevergd dan voorzien, waardoor planning van de nieuwbouw veertraging heeft opgelopen. Deze vertraging brengt een financieel risico mee voor de GGD, maar het is niet duidelijk wat dit voor de deelnemende gemeenten betekent.
In 2021 zijn de werkvoorraden van Veilig Thuis teruggebracht naar nagenoeg nihil. Om dit te bereiken zijn de werkwijze, de cultuur en de organisatie onder de loep genomen en aangepast. Het halen van de wettelijke termijn voor het behandelen van een casus is nu een kwaliteitscriterium.
De GGD heeft een dashboard Veilig thuis ontwikkeld, waardoor de informatievoorziening over Veilig Thuis in 2022 wordt opgenomen in de reguliere managementrapportages van de GGD. Het dashboard biedt de gemeenten de mogelijkheid om efficiënte en adequate informatie op gemeenteniveau te krijgen.Onderstaande bedragen voor de GGD zijn exclusief de kosten voor Jeugdgezondheidszorg. Deze kosten zijn ondergebracht in het Programma Jeugd.
GGD Gelderland-Zuid
2020
2021
Balanstotaal
26.921
30.699
Eigen vermogen
1.992
2.081
Vreemd vermogen
24.929
28.618
Totaal exploitatie
52.510
93.137
Beuningen deelname %
2,3%
1,3%
Gemeentelijke bijdrage
1.205
1.208
Inventarisatie risico's
2.759
3.739
Weerstandsvermogen %
72,2%
55,7%
Risico tekort Beuningen
19
23
(x € 1.000)
- Munitax, (Beuningen)
Openbaar belang
Regeling gemeenschappelijk belastingkantoor Beuningen (Munitax).
Munitax is binnen de gemeente Beuningen, de uitvoeringsorganisatie van deze lichte juridische vorm van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De deelnemers zijn de gemeenten Heumen, Wijchen, Berg en Dal, Druten en Beuningen.
De taken zijn:
- de heffing en invordering van belastingen;
- de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ);
- het administreren van de relevante vastgoedgegevens;
- het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en aan derden.
De organisatie voert het gehele belastingproces uit van aanslagoplegging tot inning. De totale kosten worden verdeeld op basis van afgenomen producten (aantal objecten, aanslagen, hondenregistraties, bijzondere aanslagen, dwangbevelen en kwijtscheldingen).
Munitax staat voor kwaliteit en efficiënt werken. Dit merken de deelnemende gemeenten en hun inwoners. De organisatie is continu bezig met het optimaliseren van de dienstverlening. Verbetering van (interne) processen, digitalisering en het uitbreiden en delen van kennis zijn daarbij essentieel. Transparant zijn naar de inwoners, bedrijven en deelnemende gemeenten is het doel. Informeel contact is daarbij erg belangrijk . Daarom wordt persoonlijk en telefonisch contact aangemoedigd. Want een eenvoudig telefoontje met een van de specialisten kan veel verhelderen.
Een belangrijk project waar Munitax in 2018 mee is gestart, is de controle van de BAG-oppervlakte voor de diverse gemeenten. Dit in samenwerking met alle gemeenten.
Volgens de eerste planning zou het op 1-1-2020 zijn afgerond. De bijgestelde planning van 1-7-2020 is gerealiseerd. Dit betekent dat de aanslagen 2022 op basis van de wet WOZ gewaardeerd worden met behulp van de BAG-oppervlakte.Munitax
2020
2021
Balanstotaal
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Totaal exploitatie
2.807
2.865
Beuningen deelname %
18,2%
18,2%
Gemeentelijke bijdrage
512
520
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen %
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
(x € 1.000)
- Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem-Nijmegen
Openbaar belang
Per 1-1-2021 is de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen gestart ter vervanging van het Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
2020
2021
Balanstotaal
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Totaal exploitatie
1.929
n.v.t.
Beuningen deelname %
3,0%
n.v.t.
Gemeentelijke bijdrage
58
n.v.t.
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen %
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
(x € 1.000)
- Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN)
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN) voert in opdracht van de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het uiteindelijke doel van de BVO DRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners voor wie regulier openbaar vervoer of eigen vervoersmogelijkheden niet kunnen voorzien in de vervoersbehoefte. Door het vervoer via Avan ondersteunen zij deze inwoners in de zelfredzaamheid.
Vanaf 1 augustus 2020 voert de BVO DRAN voor Beuningen zowel het vraagafhankelijk vervoer (ook wel het sociaal of recreatief vervoer op basis van de Wmo), het leerlingenvervoer als het vervoer op basis van de Jeugdwet uit.
In 2021 heeft de BVO DRAN diverse taken uitgevoerd. Allereerst de reguliere taken, zoals contractmanagement, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen van de vervoerder Avan en het onderhouden van de contacten met provincie Gelderland. Daarnaast heeft de BVO DRAN na afstemming met gemeenten twee kostenbesparende maatregelen ingevoerd, namelijk het invoeren van een toeslag bij het kort van tevoren reserveren en een nieuwe aanpak voor loosmeldingen. Het thema 'kostenbesparing' is daarmee echter nog niet afgerond en zal op de agenda blijven staan. Tot slot heeft de BVO DRAN ook in 2021 nauw contact onderhouden met de vervoerders in verband met de ontwikkelingen rondom het coronavirus. De inspanningen waren erop gericht om de continuïteit van het vervoer - binnen de grenzen van de geldende maatregelen - te waarborgen. Daardoor kon het vervoer na versoepelingen snel opgestart worden.
BVO DRAN
2020
2021
Balanstotaal
13.003
10.603
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
13.003
10.603
Totaal exploitatie
19.357
18.170
Beuningen deelname %
2,0%
2,7%
Gemeentelijke bijdrage
393
488
- Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR), Nijmegen
Platformfunctie
De MGR is naast een uitvoeringsorganisatie hét platform voor regiogemeenten om zaken met elkaar af te stemmen en verdere toekomstige samenwerking vorm te geven. In het besef dat gemeentelijke samenwerking steeds belangrijker is, wil de MGR daar een nieuwe impuls aan geven. De MGR bestaat uit het WerkBedrijf en ICT Rijk van Nijmegen.
Werkbedrijf
In 2021 zijn de plaatsingen in de regio Rijk van Nijmegen fors toegenomen ten opzichte van 2020. Van de begrote uitstroom van 1.100 zijn er zelfs 1.117 gerealiseerd. Deze groei in het aantal plaatsingen komt in de buurt van het aantal plaatsingen van voor corona, toen er ook sprake was van een krappe arbeidsmarkt. Een interessante ontwikkeling is dat het aantal bijstandgerechtigden dat wordt geplaatst op parttime werk bij alle deelnemende gemeenten, dus ook in Beuningen, stijgt.
In Beuningen zijn er in 2021 totaal 39 mensen uitgestroomd naar werk, dit is vergelijkbaar met de uitstroomcijfers van vorig jaar. Het hoge aantal plaatsingen resulteert dus nog niet in een hogere uitstroom uit de uitkering. Dit is te verklaren omdat een plaatsing kan inhouden dat iemand part-time of met behoud van uitkering aan het werk gaat en daardoor nog niet volledig uitstroomt uit de uitkering.Het aantal kandidaten dat een Op Weg Naar Werk-traject (arbeidsmatige dagbesteding) volgde was lager dan de doelstelling. In 2021 zijn er meer jongeren vanuit uitkeringssituatie met een opleiding met studiefinanciering gestart en daardoor uit de uitkering gestroomd. Daarom zijn er minder Op Weg naar Werk-trajecten nodig. In 2021 zijn er in totaal 29 kandidaten uit Beuningen geplaatst in een Op Weg naar Werk-traject.
In 2021 waren er 1.492 SW-medewerkers bij WerkBedrijf in dienst tegenover 1.629 SW-medewerkers een jaar geleden. Maar liefst 92,6% van de sw-medewerkers werkt buiten de muren; dat wil zeggen dat SW-medewerkers gedetacheerd zijn (in een groep of individueel), begeleid werken met een dienstverband bij een ondernemer of werkzaam zijn op locatie.
Openbaar belang
We willen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoveel mogelijk aan een gewone werkomgeving helpen.
iRvN
ICT Rijk van Nijmegen (iRvN) heeft als doel samen tot een efficiënte uitvoeringsorganisatie te komen op het gebied van Informatiemanagement en automatisering die de dienstverlening aan de deelnemende gemeenten centraal stelt. De samenwerking met iRvN verliep goed. Naast de reguliere werkzaamheden waren in 2021 belangrijke activiteiten voor gemeente Beuningen de implementatie van het nieuwe gezamenlijke proces rondom autorisaties en ICT-middelen en de aanbesteding en implementatie van het nieuwe Raadsinformatiesysteem. Ook maken we vanaf 2021 gebruik van een webmaster vanuit iRvN, waardoor we stappen hebben gezet rondom de toegankelijkheid van onze websites. Informatiebeveiliging blijft het belangrijkste punt van aandacht, waarin we gezamenlijk blijven optrekken.
Openbaar belang
Informatievoorziening is belangrijk in onze maatschappij. Het snel verkrijgen, verwerken, (waar nodig) delen en versturen van informatie is een zeer belangrijke randvoorwaarde om als gemeente goed te kunnen functioneren voor inwoners, andere overheden, bedrijven, instellingen.
MGR
2020
2021
Balanstotaal
25.104
32.394
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
25.104
32.394
Totaal exploitatie
89.080
90.443
Beuningen deelname %
6,3%
5,3%
Gemeentelijke bijdrage
4.828
4.758
Inventarisatie risico's
6.475
2.827
Weerstandsvermogen %
0,0%
0,0%
Risico tekort Beuningen
405
235
(x € 1.000)
- Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (verder GMR) is opgericht op 1 januari 2021. De GMR bestaat uit de volgende 18 regio gemeenten: Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Mook en Middelaar, Montferland, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar. De GMR is de opvolger van het Gemeenschappelijk Orgaan en is bedoeld om de regionale samenwerking te versterken, de regio meer slagkracht te geven voor de grote opgaven die op de regio afkomen zoals woningbouw, mobiliteit en duurzaamheid. Daarnaast biedt de GMR in regionaal verband een platform voor een transparante en democratisch gelegitimeerde regionale besluitvorming.
In 2021 is het regionaal bedrijfsbureau ingericht (standplaats Elst), is de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling vastgesteld evenals het Informatieprotocol voor deze nieuwe GR. Daarnaast is de Regionale Raadadviescommissie, waarin twee raadsleden van onze gemeente, van start gegaan.
Het jaar 2021 is uitdrukkelijk te typeren als het jaar van de transitie van een 'vrijblijvend' samenwerkingsorgaan naar een krachtig regionaal bestuursorgaan die namens de regio Arnhem-Nijmegen richting het Rijk en Europa kan opereren.
De GMR heeft een vijftal bestuursopgaven geformuleerd waar alle 18 gemeenten op konden intekenen. Nagenoeg alle gemeenten waaronder ook Beuningen zijn hiertoe overgegaan.
De bestuursopgaven dragen nadrukkelijk bij aan de bestuurlijke, maatschappelijke en beleidsmatige ambities van ons als gemeente maar ook die van de regio.
De bestuursopgaven hebben inhoudelijk betrekking op achtereenvolgens:
de Groene Groei regio: in deze opgave neemt de woningbouw een prominente plaats in maar beschouwd vanuit een integrale optiek van ruimtelijke claims;(bouwlocaties, natuur, industrie, energie opwek locaties etc.) zo maken, naast onze woningbouwplannen, de beoogde groen/blauwe kaders van de regio deel uit van deze opgave, waarbij voor onze gemeente de inrichting van een parklandschap tussen Beuningen en Weurt van belang is;
de Productieve regio: deze opgave richt zich op de economie in de regio, de werklocaties, MKB etc.Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
2020
2021
Balanstotaal
n.v.t.
16.695
Eigen vermogen
n.v.t.
331
Vreemd vermogen
n.v.t.
16.364
Totaal exploitatie
n.v.t.
3.058
Beuningen deelname %
n.v.t.
2,3%
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
71
Inventarisatie risico's
n.v.t.
250
Weerstandsvermogen %
n.v.t.
132,4%
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
0
(x € 1.000)
- Aandelen
De gemeente bezit aandelenpakketten bij Bank Nederlandse Gemeenten B.V., Vitens N.V. Dar N.V. en Leisurelands B.V. waarbij we bestuurlijke zeggenschap hebben in de Algemene Vergadering voor aandeelhouders.
Bank Nederlandse Gemeenten B.V. (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De BNG bank is een privaatrechtelijke organisatie en is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Als aandeelhouder hebben we stemrecht in de organisatie.
Deelnemende partijen
Aandeelhouders zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Met gespecialiseerde dienstverlening wil de BNG bijdragen aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
14.040 (0.025% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 149.057 miljoen
Dividend
Het dividend 2020, 50% van de winst, is voor de gemeente Beuningen €17.831 (€ 1.81 per aandeel). Het restant dividend 2019 en dividend 2020 is in 2021 uitgekeerd. Totaal € 43.243.
Het dividend voorstel over 2021 bedraag € 2,28 ofwel € 32.000 en wordt in 2022 verantwoord.Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
14.040 X € 77,08 (eigen vermogen per aandeel) = € 1.082.250
Boekwaarde aandelen
€ 31.000
Stille reserve
€ 1.051.250
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Vitens is een naamloze vennootschap met een maatschappelijk belangrijk product. Ongeveer 5,7 miljoen mensen maken gebruik van de diensten van Vitens als waterleverancier. Vitens wil de kosten van drinkwaterwinning, -zuivering en -levering zo laag mogelijk houden en investeert in procesoptimalisatie en innovatie. Daarnaast staat de verduurzaming in het totale drinkwaterproces hoog op de agenda.
Deelnemende partijen
De provincies en de meeste gemeenten in het verzorgingsgebied zijn de publieke aandeelhouders. Het verzorgingsgebied in Nederland bestaat vooral uit de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Als drinkwaterleverancier heeft Vitens zowel directe als indirecte invloed op haar omgeving. De directe invloed uit zich in het verbeteren van de volksgezondheid in Nederland door het leveren van kwalitatief hoogwaardig drinkwater. De indirecte invloed uit zich bijvoorbeeld in het verbeteren van de biodiversiteit in de beschermde waterwingebieden.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
24.035 (0.416% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 1.988,1 miljoen
Dividend
Over 2021 wordt geen dividend uitgekeerd.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
24.035 X € 103,91 (eigen vermogen per geplaatst aandeel) = € 2.497.477
Boekwaarde aandelen
€ 24.000
Stille reserve
€ 2.473.477
Dar N.V.
Vestigingsplaats
Nijmegen
Doel
De activiteiten en haar groepsmaatschappijen bestaan voornamelijk uit de exploitatie van een bedrijf op het gebied van milieuverantwoord afvalbeheer, reiniging en groen- en grijsonderhoud, met inachtneming van de ter zake bestaande wetten, van overheidswege gegeven voorschriften, alsmede de voorwaarden en afspraken zoals deze zijn opgenomen in de afgesloten inbestedingscontracten.
Deelnemende partijen
De gemeente Nijmegen, Berg en Dal, Druten, Wijchen,
Heumen, Beuningen, Mook en Middelaar,Openbaar belang en ontwikkelingen
In 2020 is het nieuwe strategisch plan Dar NV 2020-2024 vastgesteld. Door de toetreding per 1 januari 2021 van de gemeente Mook en Middelaar is het aantal Beuningse aandelen verminderd met 46 tot 3.416. De gemeente Nijmegen bezit 75% van de aandelen.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
3.416 ( 3,11% van het totaal aantal aandelen per 31-12-2021)
Balanstotaal
€ 25,4 miljoen
Dividend
Over 2020 is € 20.954 aan dividend uitgekeerd.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
3.462 X € 126,60 (eigen vermogen per geplaatst aandeel) = € 438.305 (per 31-12-2020)
Boekwaarde aandelen
€ 275.323
Stille reserve
€ 163.753
Naast bovengenoemde pakketten hebben we ook aandelen bij Leisurelands. De laatst vastgestelde jaarstukken zijn van 2020. Deze gegevens zijn in onderstaande tabel verwerkt.
Leisurelands B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Doel
Leisurelands wil voorop lopen in de recreatie- en evenementenmarkt door het continu verbeteren van de kwaliteit en het zo snel mogelijk inspelen op de veranderende wensen van de consument. Het thema Duurzaam Recreëren is het fundament onder alle activiteiten. Leisurelands wil een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en verduurzamen van de leefomgeving en de optimalisering van haar maatschappelijk rendement als organisatie. Er worden 20 recreatiegebieden beheerd in Nederland.
Deelnemende partijen
In totaal 22 gemeenten uit de provincie Gelderland en de deelnemers van de Gemeenschappelijke Regeling
Recreatieschap Achterhoek Liemers.Openbaar belang en ontwikkelingen
Leisurelands wil een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en verduurzamen van de leefomgeving en de optimalisering van haar maatschappelijk rendement als organisatie.
Duurzaam recreëren steunt op vijf pijlers:
1. het borgen van een groene, gezonde omgeving;
2. veiligheid en ‘crowd management’;
3. verhogen van maatschappelijk rendement;
4. energieneutraal opereren, energie genereren;
5. kennis delen en uitbouwen.Aantal aandelen gemeente Beuningen
5.148 van de 900.000 (0.572%)
Balanstotaal
€ 95.302 miljoen ( 31-12-2021)
Dividend
Leisurelands betaalt geen dividend uit. De regeling voor de bestemming van de winst is opgenomen in artikel 21 van de statuten van de vennootschap. Deze regeling houdt in dat de winst ter beschikking staat van de Algemene Vergadering.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
5.148 x € 85,50= € 455.598
Boekwaarde aandelen
€ 5.148
Stille reserve
€ 450.450